Jak projektować wnętrza biurowe?

O czym należy pamiętać przy projektowaniu przestrzeni biurowych

Biuro powinno być wizytówką firmy, spójne z produkcją i kierunkiem rozwoju. Aranżacja biur jest porozumieniem między kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa, jego indywidualnością oraz wyjątkowym designem. Wnętrze powinno harmonizować z ideą danej działalności.

JAKIE ZAGADNIENIA UWZGLĘDNIANE SĄ W PROJEKCIE ?

2hplus_biuro_jasne

Projektowanie biur: Podczas projektowania koniecznie należy wziąć pod uwagę aspekty takie jak:

  • ergonomia,
  • odpowiednie oświetlenie,
  • akustyka,
  • materiały wykończeniowe,
  • informacja wizualna,
  • aktualne trendy,
  • odpowiedni klimat,
  • wszystko to powinno odpowiadać przepisom prawnym.

ERGONOMIA

ergonomia_2hplus

Ergonomia – dostosowanie różnych urządzeń oraz środowiska pracy do możliwości człowieka. To inwestycja w wydajność i zaangażowanie pracownika. Ergonomia wyjaśnia też, co zrobić, żeby pracownik wykonywał swoje obowiązki jak najmniejszym kosztem biologicznym, a jednocześnie osiągał wysoką wydajność i efektywność. Celem ergonomii jest zatem polepszenie warunków pracy człowieka, które w konsekwencji polepszy jakość jego pracy.

Jednym z kluczowych elementów ergonomii jest jak najlepsza organizacja stanowiska pracy. Naukowcy i
doświadczeni szefowie już od lat zdają sobie sprawę, że zagwarantowanie dogodnych warunków pracy przynosi firmie znaczne korzyści. Do najważniejszych zalet ergonomicznych stanowisk pracy należą: Pobudzenie innowacyjności, wzrost skupienia w pracy, utrzymanie dobrego zdrowia i poprawa nastroju.

Ergonomia stanowiska pracy powinna uwzględniać:
+ odpowiednia ilość wolnej przestrzeni na pracownika
+ odpowiednia wysokość pomieszczeń
+ odpowiednia organizacja stanowisk pracy
+ odpowiednie ustawienie mebli i sprzętów biurowych


 OŚWIETLENIE

oswietlenie_2hplus

Znaczącym elementem organizacji miejsca pracy jest oświetlenie, które wpływa na jakość pracy oraz na poziom zmęczenia. Naukowcy dowiedli, że zbyt mała ilość światła może wywoływać stany depresyjne.

Przy organizacji stanowiska pracy warto zadbać o to, żeby jak najpełniej wykorzystać światło naturalne.
Światło słoneczne jest najbardziej sprzyjającym rodzajem oświetlenia, a przy tym najbardziej ekonomicznym. Jeżeli natomiast chodzi o sztuczne oświetlenie, to jego natężenie przy stanowisku pracy powinno być nie mniejsze niż 500 luksów. W razie potrzeby trzeba też zastosować dodatkowe oświetlenie miejscowe.

Oświetlenie stanowiska pracy powinno uwzględniać:
+ jak najwięcej światła naturalnego
+ światło sztuczne o ciepłej barwie
+ sztuczne oświetlenie min. 500 lux
+ możliwość regulacji lub dodatkowe oświetlenie miejscowe
+ analiza oświetlenia przy pomocy specjalistycznego oprogramowania


AKUSTYKA

oswietlenie_2hplus

Na niepożądane dźwięki składa się hałas komunikacyjny dochodzący z zewnątrz, stały hałas od instalacji wentylacyjnej czy sprzętu IT, ale przede wszystkim hałas generowany przez samych pracowników (głównie rozmowy). Hałas odpowiedzialny jest za szybciej postępujące w ciągu dnia
zmęczenie, rozdrażnienie i kłopoty z koncentracją. Tym samym wpływa na obniżenie efektywności pracowników.

Na etapie projektowania jesteśmy w stanie znacznie ograniczyć te uciążliwości poprzez odpowiednie
rozmieszczenie stanowisk pracy oraz umiejętne stosowanie w poszczególnych pomieszczeniach materiałów dźwiękochłonnych.

Akustyka pomieszczeń biurowych
+ ograniczenie uciążliwych hałasów
+ stosowanie materiałów dźwiękochłonnych
+ wydzielenie indywidualnych stanowisk dla pracy wymagającej
koncentracji i skupienia.
+ w strefach open space wydzielenie boksów


MATERIAŁY WYKOŃCZENIOWE

materialy_2hplus

Materiały i elementy, wykorzystywane w biurach często zazwyczaj są elementami modułowymi. Ze względu na mobilność w biurach często wykonywane są podłogi podniesione, ściany przesuwne oraz sufity kasetonowe, które pozwalają na ewentualną zmianę aranżacji dostosowanej do potrzeb najemcy.

Materiały wykończeniowe zastosowane w powierzchniach biurowych powinny być trwałe, bezpieczne oraz odporne na zużycie . Przy dużych powierzchniach elementy są narażone na dużą eksploatację dlatego warto dobrać odpowiednie materiały o wysokich parametrach odpornych na zużycie.

Materiały wykończeniowe
+ trwałe, bezpieczne i odporne na zużycie
+ mobline wyposażenie i ściany
+ zgodne z obowiązującymi przepisami bhp i ppoż
+ podłogi podniesione, sufity kasetonowe
+ funkcjonalne i estetyczne


INFORMACJA WIZUALNA

siw_2hplus

Dobra informacja wizualna zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz obiektu musi być prosta, czytelna oraz oszczędna w formie i treści. Poruszając się po piętrach i korytarzach musimy trafić na spójne informacje – prostsze na początku drogi, a bardziej precyzyjne w miarę zbliżania się do celu. Będzie to prowadzący kolor, wielkość i krój pisma, numer, logo lub inny akcent dostosowany do charakteru wnętrza i architektury.

Informacja wizualna
+ czytelność przekazu
+ prosty nowoczesny design
+ ograniczona ilość tekstu
+ akcent dostosowany do charakteru wnętrza
+ prowadzący kolor


AKTUALNE TRENDY

trendy_2hplus

Śmiałe projekty wnętrz biurowych coraz częściej pojawiają się w naszym kraju. Projektanci wnętrz wyznaczają ciekawe trendy, kierunki zmian i dają pewne wyobrażenie o tym, jak może wyglądać biuro przyszłości . Po pierwsze, możemy powiedzieć, że wyraźną tendencją jest i będzie projektowanie przestrzeni biurowej przyjaznej środowisku. A po drugie takiej, która kładzie coraz silniej nacisk na człowieka i jego potrzeby.

Konsekwencją takiego podejścia jest projektowanie i produkowanie materiałów podlegających utylizacji bądź recyklingowi. Najnowszy trend to usługi dla rowerzystów. Z myślą o nich powstają szatnie z natryskami i stojaki na rowery. Funkcjonalne i nowoczesne biuroCiekawą i zarazem zaskakującą tendencją, która szybko się rozwija to powrót do korzeni. Meble i inne dodatki wyposażania wnętrza biura wykonane są techniką rzemieślniczą,

Trendy we wnętrzu
+ przestrzeń przyjazna środowisku
+ spójność z charakterem przedsiębiorstwa
+ przestrzeń pracy powinna pozytywnie nastrajać
+ wnętrze powinno mieć domowy klimat
+ trendy: charakter industrialny, kolorystyka monochromatyczna, surowy klimat ocieplony drewnianymi dodatkami, duże przeszklenia


KLIMAT

klimat_2hplus

Istotnym elementem organizacji stanowiska pracy jest zapewnienie odpowiedniego klimatu w pracy. Chodzi tu głównie o temperaturę, wilgotność oraz wentylacje w pomieszczeniach biurowych.

Powszechnie wiadomo, że rośliny to źródło tlenu. Według badań naukowców, roślinność umieszczona w biurze wpływa na zmniejszenie poziomu stresu pracowników i zwiększenie ich efektywności. Roślinność w przestrzeni biurowej obniża dodatkowo poziom hałasu oraz zmniejsza ilość grzybów i drobnoustrojów chorobotwórczych obecnych w powietrzu.

Klimat
+ utrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności powietrza
+ oczyszczanie powietrza
+ przyjazny i domowy klimat
+ roślinność obniża poziom hałasu


PRZEPISY PRAWA

prawo_2hplus

Przy projektowaniu wnętrz powierzchni biurowych należy uwzględnić wszystkie obowiązujące przepisy prawa. W skład takich elementów to przede wszystkim: bezpieczeństwo przeciwpożarowe, bezpieczeństwo i higiena pracy, normy i wytyczne instalacyjne oraz odpowiednie odległości urządzeń. Na uwadze należy mieć doświetlenie pomieszczeń oraz odpowiednie dobieranie materiałów z atestami CE.

Należy pamiętać o dostępności poszczególnych pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych i osób starszych. Przy projektowaniu należy brać pod uwagę kodeks pracy, rozporządzenia w sprawie bhp i warunków technicznych w którym opisane są powierzchnie jakie przypadają na pracowników.

Przepisy prawa
+ bezpieczeństwo przeciwpożarowe
+ bezpieczeństwo i higiena pracy
+ normy i wytyczne przepisów instalacji
+ normy i atesty materiałowe
+ aprobaty techniczne
+ i inne przepisy…